Als beginnend ondernemer kijk je vaak niet verder dan het logo zelf, je website en misschien zelfs je e-mail handtekening. En dat is helemaal begrijpelijk. Je hebt een behoorlijk lange lijst met allerlei verschillende ToDo’s en iets “simpels” als een logo lijkt dan snel gemaakt.

Dat is iets wat ik heel goed begrijp.

Je bent je eigen bedrijf begonnen om te doen waar je goed in bent, want je bent er van overtuigd dat je er je inkomen mee kunt maken. Maar op het moment dat je bedrijf door de opstartfase heen is, kom je er achter dat er meer nodig is om te kunnen groeien.

Je komt er achter dat het logo dat je in gedachten hebt (of al hebt laten ontworpen) eigenlijk niet geschikt is voor mobiel gebruik bijvoorbeeld, want je mooi ontworpen logo is ineens zo klein in beeld dat het helemaal niet meer duidelijk is wat je logo nu eigenlijk voor stelt. Of je ziet dat het menu van je website is het halve beeld in beslag neemt. En dat is toch wel heel erg zonde!

Favicon gebruik in je browser by Di-Va.nl | Marketing & Customer Journey

Symbool (Favicon)

Voor een logo is het belangrijk dat dit beschikbaar is in meerdere variaties om adaptief om te kunnen gaan met het gebruik. Het meest bekende voorbeeld is het symbool dat wordt gebruikt voor in het tabblad van je browser. Dit wordt ook wel een favicon genoemd.

Dit symbool wordt ook vaak gebruikt voor het menu op je website.

Als je naar beneden scrolt op een website is het vaak niet meer nodig om de complete layout van het menu te gebruiken. Dit zorgt voor een rustiger en duidelijker overzicht voor je bezoeker. Ook wordt er meer ruimte gegeven voor de pagina zelf, zeker wanneer er gebruik wordt gemaakt van een mobiel om de website op te bekijken. Bij deze voorbeelden is duidelijk te zien waarom een volledig logo niet altijd de beste keuze is voor een mobiele versie van je website.

Leaf | Di-Va.nl | Marketing & Customer Journey
Logo Favicon JT Horeca-Management Advies by DiVa.nl | Marketing & Customer Journey
Volledig menu Sizzy-Galaxy Note 10+ Di-Va.nl | Marketing & Customer Journey

Voorbeeld van het volledig menu

(Klik voor een groter beeld)

Scroll down menu Sizzy-Galaxy Note 10+ Di-Va.nl | Marketing & Customer Journey.png

Voorbeeld van het Scroll down menu

(Klik voor een groter beeld)

Tekst en enkele kleur versie

In sommige gevallen is het beter om alleen de tekst versie van je logo te gebruiken. Zoals je hierboven ziet, bij het voorbeeld volledig menu, is alleen de tekst versie van mijn logo gebruikt. Ik heb hiervoor gekozen, zodat mijn handelsnaam en omschrijving op iedere pagina van mijn website terug te vinden is. Dit is zeer gunstig voor de SEO (Google zoeken).

Soms kan het echter ook zo zijn dat je je logo wilt gebruiken op bijvoorbeeld een afbeelding. Om een overdaad aan visuele prikkels te voorkomen en de afbeelding tot zijn recht te laten komen, kun je er voor kiezen om het logo weer te geven in de tekst versie of in een enkele kleur. Kies dan voor zwart of wit, OF één van de huisstijl kleuren.

Logo in wit JT Horeca Management & advies by Di-Va.nl | Marketing & Customer Journey

Voorbeeld het logo in een enkele kleur, in dit geval wit

(Klik voor een groter beeld)

Voorbeeld het logo in een enkele kleur, in dit geval wit (zeer gunstig om je website SEO vriendelijker te maken)

Volledig logo

En dan is er natuurlijk het volledige logo nog, het logo in haar volle glorie!

De voorkeur wordt gegeven voor een horizontaal logo, omdat dit beter past voor de meeste doelen. Denk bijvoorbeeld aan je visitekaartje, factuur, en natuurlijk het menu van je website. Hieronder zie je een aantal logo’s die ik heb ontworpen waar ik rekening mee heb gehouden aan de verschillende gebruiksmogelijkheden.

Geef je bedrijf een eigen stijl

Merkidentiteit pakket

Wil je ook een geweldig logo voor je eigen bedrijf? Di-Va.nl ontwerpt logo’s die bestendig zijn voor elk gebruik. Naast je logo ontvang je alles wat je nodig hebt voor een complete Merkidentiteit. Inclusief in dit pakket ontvang je Huisstijl kleuren, Logo & Variaties, Bijpassende lettertypen (typografie), Iconen & symbolen en knoppen & accenten.

€499,00

Logo JT Horeca-Management Advies by DiVa.nl | Marketing & Customer Journey

Diana heeft tijdens de intake enorm goed geluisterd naar mijn wensen en deze omgetoverd tot een waanzinnig mooie website doorspekt met de juiste informatie, woordkeuze, lettertype en styling. Naast de professionaliteit van Diana is ze enorm prettig en hulpvaardig in de omgang.

Jurgen

JT Horeca Management & Advies